Elektrisch rijden 07 SEP

Elektrisch rijden

Door:  


Dat ik bezorg met een elektrische transportfiets weet half Arnhem inmiddels. De Urban Arrow - die ik in Nijmegen heb gekocht via Busybike - is naast een praktisch en zeer schoon vervoersmiddel ook een fantastisch reclamemedium. 
 

Transport met de fiets is echt een uitkomst: geen uitstoot, overal voor de deur parkeren, hij is goedkoop en laveert de stad zeker net zo snel door als een auto. De trapondersteuning (elektromotor) en de bak van 1,4 m3 stellen me in staat flinke ladingen te vervoeren. Net zo makkelijk als met de auto en soms zelfs makkelijker dan met de auto (kerstboom met kluit, gewoon rechtop!).

De Urban Arrow (UA) is een ontwerp van een Amsterdams bedrijf dat gelooft in 'smart urban mobility'. Ze verkopen de fiets inmiddels over de hele wereld. Wibe Graafsma - eigenaar van fietstransportbedrijf Busybike in Nijmegen - heeft hem aan mij geleverd. Wibe is een ingenieur met een passie voor fietstransport die, naast dealer van UA, ook zelf de boxen en fietsaanhangers ontwerpt. Op vraag van mij is hij nu zelfs een gekoelde bak aan het ontwikkelen die me in staat moet stellen mijn producten gekoeld te vervoeren - op zonne-energie! 

Snappcar

Ook aan de andere kant van het logistieke spectrum, bij het ophalen van mijn ingrediënten in de omgeving van Arnhem, probeer ik dat zo duurzaam mogelijk te doen. Omdat de handel nog niet zoveel oplevert dat ik me een elektrische bestelauto kan veroorloven (€30.000!), deel ik regelmatig een 100% elektrische Nissan Leaf met Lucas.

We doen dat via Snappcar, één van die nieuwe online diensten vergelijkbaar met Airbnb (een huis of appartement huren van particulieren i.p.v. een hotel boeken) of Uber (met een particulier meerijden i.p.v. een taxi nemen). Snappcar daagt de autoverhuurders en het autobezit uit door particulieren via hun site de mogelijkheid te geven om hun auto te verhuren of om een auto - op maat - te huren. Zo huur je dus een acht-persoons 'Van' voor het weekendje weg en en mijn geval een schone en duurzame e-car voor de regionale logistiek. Lucas least een auto via Project A15 en ik huur hem weer - verzekerd en al - van hem. Delen is het nieuwe hebben.

Is het nou leuk om in een elektrische auto te rijden?

Het antwoord is volmondig ja. Alleen het idee al dat je volledig schoon rijdt is heerlijk, nog eens benadrukt door het minimale geluid dat de auto maakt als je wegzoeft. Maar het is ook in andere opzichten een technisch hoogstandje: de Bluetooth stereo waarop ik gewoon mijn Spotify playlists afspeel, de achteruitrijcamera, de navigatie met daarop alle laadpalen in de directe omgeving (en de route daar naartoe met één druk op de knop) en nog vele andere snufjes, maken het gevoel dat elektrisch rijden de toekomst heeft compleet.

Bovendien: kinderen vinden het prachtig speelgoed, net als pappa, want je trekt zelfs de dikste Porsche er met gemak uit voor het stoplicht ;-)
 

  Terug naar overzicht
Laatste blogartikelen
Tussen de tuinbonen en de tomaten 14 APR
Tussen de tuinbonen en de tomaten Door: Steven Koster   Lees verder
Het moet maar eens gezegd worden 09 NOV
Het moet maar eens gezegd worden Door: Steven Koster   Lees verder
Gratis bezorging aan huis! 28 SEP
Gratis bezorging aan huis Door: Steven Koster   Lees verder
Kosteroarna = Voedseleilanden 02 SEP
Kosteroarna = Voedseleilanden Door: Steven Koster   Lees verder
Bezorging thuis met de fiets! 29 FEB
Bezorging thuis met de fiets Door: Steven Koster   Lees verder
  Terug naar overzicht