Hello not so Fresh 27 JAN

Hello not so Fresh

Door:  

Door enkele klanten werd ik geattendeerd op de - vrij agressieve - marketingcampagne in Arnhem van collega boodschappenservice Hello Fresh. Ik was ze al eens tegengekomen op de Sonsbeekmarkt en zie hun kortingskaartjes regelmatig voorbij komen. Tijd voor een reactie.

Eerst maar eens de feiten:

  • Hello Fresh is onderdeel van de grote Duitse investeringsclub Holtzbrinck Ventures waar onder andere ook de internetaanbieders Zalando, Groupon en eDarling onder vallen. Een fulfilment bedrijf dus.
  • Met hun "World's largest internet incubator" genaamd Rocket Internet 'bouwen' ze grote internetbedrijven over de hele wereld. Hello Fresh, gestart in de U.K., is naast Nederland ook actief in Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Australië en de V.S.
  • Hello Fresh is- in tegenstelling tot PUURland - een abonnement: Je krijgt wekelijks geleverd tot wederopzegging. Je kunt het abonnement pauzeren maar slechts voor een beperkt aantal weken.
  • De levertijden zijn niet flexibel, ze leveren alleen binnen een tijdsslot van 5 uur. 
  • Ze claimen zoveel mogelijk regionale ingrediënten te leveren maar de proefbox die ik ontving bevatte nijlbaarsfilet uit Tanzania en - midden in de zomer - sla uit Italië. 
  • In Amsterdam schijnen ze met koelauto's te werken maar mijn box kwam gewoon met Selectvracht en bevatte meer koelmateriaal (5 coolpacks en een schapenwol (!) dekje) dan etenswaar. So far for sustainability..

En dan even voor de beeldvorming: De investeerders van HelloFresh bestaan uit de oprichters van Jamba. Herinner je de Crazy Frog nog? Die kikker-ringtones die je nichtje van twaalf kocht voor haar mobiele telefoon en haar ouders vervolgens tientallen euro’s aan abonnementskosten heeft gekost omdat je ze niet of nauwelijks op kon zeggen? Nou die dus.

Oh, en zoek maar eens naar recenties voor deze jongens. Negatief? In tegendeel, louter lovende recenties, van redacties die gratis paketten hebben ontvangen dan, als je wat verder zoekt vind je wel wat kritischer geluiden, maar het is duidelijk dat deze jongens de weg op internet en in medialand zeer goed kennen.

Maar, ik wil niet alleen maar negatief zijn. Ze zijn fantastische wegtoebereiders voor het concept van 'boodschappentassen in receptvorm'. Een concept dat in Scandinavië al jaren bestaat maar dat mij nog steeds hoofdbrekens kost om uit te leggen: ik word telkens weer vergeleken met het groentenabonnement van de lokale bioboer en ik ga - net als Hello Fresh - toch echt een paar stappen verder.

PUURland gaat echter nóg een paar stappen verder dan Hello Fresh: Zo lever ik - op mijn electrische transportfiets - echt 80% écht regionale ingrediënten van écht regionale (en kleine) producenten. Ook lever ik écht minimaal 80% biologische produkten en doe dat niet 'zoveel mogelijk'. Bovendien kun je bij PUURland kiezen wat er in je tas zit, en kun je kiezen voor twee aflevertijden of zelf afhalen. En mocht dat onverhoopt een keertje niet passen dan bel je me gewoon op en maken we een andere afspraak. 

Kijk, dát noem ik service! En dat voor een vergelijkbaar tarief!

  Terug naar overzicht
Laatste blogartikelen
Tussen de tuinbonen en de tomaten 14 APR
Tussen de tuinbonen en de tomaten Door: Steven Koster   Lees verder
Het moet maar eens gezegd worden 09 NOV
Het moet maar eens gezegd worden Door: Steven Koster   Lees verder
Gratis bezorging aan huis! 28 SEP
Gratis bezorging aan huis Door: Steven Koster   Lees verder
Kosteroarna = Voedseleilanden 02 SEP
Kosteroarna = Voedseleilanden Door: Steven Koster   Lees verder
Bezorging thuis met de fiets! 29 FEB
Bezorging thuis met de fiets Door: Steven Koster   Lees verder
  Terug naar overzicht