Quinoa met geroosterde groenten

 
Niveau: Eenvoudig • Bereidingstijd: 45 minuten • Categorie: Salade

Het boek De Voedselzandloper van Kris Verburgh is één van de meest besproken 'dieetboeken' van dit decenium. er bestaat ook "het Voedselzandloper-kookboek' waarin een variant van onderstaand recept is opgenomen. Uitgangspunt van Verburgh is dat je 'snelle koolhydraten' vervangt door peulvruchten en vlees door groenten. Zie hier een mooi en zeer smaakvol voorbeeld.

 

Pompoen van de De Nieuwe Band uit Wageningen. Pastinaak, winterpeen, knoflook en uien van De Horsterhof in Duiven, kastanjechampignons van De Middelwaard uit Loo en de tijm is van Kweekland. De quinoa is biologisch en ingekocht via biologische groothandel De Nieuwe Band.

Ingredienten
  2 st Knoflookteen
  240 g Quinoa
  1 st Pompoen
  300 g Pastinaak
  300 g Winterpeen
  2 st Rode ui
  100 g Kastanjechampignons
  2 st Takje(s) Tijm
  Olijfolie
  Zout, peper
  Producten met dit icoon worden vers door PUURland geleverd bij bestelling van dit gerecht.   Producten met dit icoon dient u zelf te kopen voor het bereiden van dit gerecht.
Bereidingswijze
  • Verwarm de oven voor op 180 graden.
  • Schil de pompoen en snijd in plakken van ± 1/2 centimeter. Pel de uien en snijdt in vieren. Borstel de kastanjechampignons en snijd ze eventueel in tweeën. Schil de wortel en pastinaak en snijdt in repen van 1/2 cm dikte.
  • Verdeel de groenten over een ovenschaal.
  • Snijd kop en kont van de knoflook en kneus met de platte kant ven een keukenmes, verwijder het velletje en verdeel tussen de groente.
  • Besprenkel de groente royaal met olijfolie en breng op smaak met de verse tijm, peper en zout.
  • Rooster de groente in ongeveer 30 minuten gaar in de oven, hussel tussetijds een keer om.
  • Kook ondertussen de quinoa volgens de gebruiksaanwijzing gaar.
  • Serveer de geroosterde groenten met de quinoa.